۱۳۹۰ اردیبهشت ۵, دوشنبه

زندگینامه‌ی زنده یاد استاد منوچهر طاهرزاده

مرحوم منوچهر طاهرزاده در سال ۱۳۳۱در شهر هنرمندپرور کرمانشاه در خانواده‌ای هنرمند و هنردوست به دنیا آمد.

خانواده‌ی وی همگی اهل هنر موسیقی بودند، پدر ایشان استاد یدالله طاهرزاده نوازنده چیره دست تار است و همچنین عموها و پسردایی‌هایش همگی در راه موسیقی عرفانی قدم نهادند.
وی هنگامی که کلاس پنجم دبستان بود ویولن می‌نواخت، ‌۱۶ ساله بود که با گروه ارکستر رادیو کرمانشاه همکاری می کرد.

طاهرزاده، نخستين آهنگ خود به نام درياچه غروب را در سن ۱۶ سالگی اجرا و روانه بازار كرد. وی كه از شاگردان استاد شجريان بود و كارهای مشتركی را نيز با استاد شهرام ناظری اجرا نمود، در سالهای پایانی عمرش، كاستهايی تحت عنوان بيدلان، آخرين برگ و آلونك را منتشر كرد.
طاهرزاده جمله معروفی درباره موسيقی پاپ داشت كه همواره آن را تكرار ميكرد. او ميگفت: موسيقی پاپ ايران دچار كم خونی شديد شده است. از اين رو بايد با نشريه‌ی موسيقی علمی و جوان پسند، به بهبود شرايط موسيقی پاپ كمك كنيم.

نظر وی در مورد فراگیری موسیقی چنین بود: کار تئوری موسیقی، لازمه‌ی کار تنظیم و تحقیق است که من در این زمینه مدیون استاد مسعود زنگنه مجد هستم که در تدریس حوصله زیادی دارند و از تعلیمات پسر دایی پدرم استاد فریدون حافظی بهره بردم و آوازخوانی را زیر نظر مستقیم عمویم استاد عنایت الله طاهرزاده که از صدای خوبی برخوردار بود فرا گرفتم و موارد زیادی هم در تنظیم و رهبری ارکستر را، استاد محمود مرآتی به من آموخت که همگی درحق من نهایت لطف را داشتند.
منوچهر طاهرزاده از چهره های برجسته و باسابقه موسیقی بود، ‌در نواختن ویولن، کمانچه، تار و تنبک مهارت داشت و ویولن رابه صورت تخصصی می نواخت. در آواز شیوه خاص خود را داشت و با ارکسترهای زیادی در کرمانشاه و تهران همکاری داشته. همکاری در ارکسترهای استاد علی ناظری در فرهنگ و هنر، همکاری با ارکستر رادیو کرمانشاه با استاد محمود مرآتی، همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و ارکستر این مرکز به سرپرستی استاد مسعود زنگنه مجد، همکاری با گروه ابوالقاسم پرندیان در تلویزیون نوپای آن زمان. مرحوم طاهرزاده با همکاری پرندیان و فرهاد سهرابی برنامه(نسیم آسا)را در مرکز کرمانشاه تهیه کرده، وی همکاری مداوم با صدا و سیما و اداره ارشاداسلامی مرکز کرمانشاه داشته و در تهران همکاری با ارکسترهایی با ناصر چشم آذر، داوود اردلان و… را در کارنامه خود دارد.

وی در سال ۶۸ دراولین و دومین جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها، عنوان بهترین خواننده را به خود اختصاص داد.
همچنین مرحوم طاهرزاده درصدد بود که کار قدمای کرمانشاهی را زنده کند، مانند مرحوم درویش حسن خان خراباتی که کاست بیدلان نمونه بارز آن است، آخرین آلبوم وی آلونک نام داشت.

وی برای خوانندگانی مانند شاهرخ نیز آهنگسازی کرده‌ است.

متاسفانه ایشان در زمینه‌ی آواز کردی فعالیت زیادی نداشتند و تنها ترانه‌ای که به زبان کردی از ایشان در دست میباشد، ترانه‌ایست بانام " شار کرماشان" که خیلی زیبا و دلنشین آنرا خوانده است.

وی در ۱۴ آذر ماه ۸۲ در ساعت ۱۱ صبح در بیمارستان طالقانی کرمانشاه در اثر سرطان کبد (هپاتیت C) در گذشت. روحش شاد و یادش گرامی باد...

لطفا جهت پیوندی بیشتر باما در صفحه‌ی کرماشان در فیسبوک عضو شوید. برای عضو شدن کافیست وارد صفحه‌ شده و برروی گزینه‌ی پسندیدم یا (لایک Like) کلیک کنید.

www.facebook.com/kermashan1


[ 0 نظرات] [ادامه مطلب ...]

۱۳۹۰ اردیبهشت ۴, یکشنبه

رضا سقایی - تفنگ

اینبار وبلاگ وصفحه‌ی کرماشان در فیسبوک، آهنگی زیبا از زنده‌یاد رضا سقایی خواننده‌ی خوش‌صدای لرستان را برای شما عزیزان و دوستداران موسیقی لرستان آماده کرده‌ است که بدون شک از دیدن و شنیدن آن لذت خواهید برد.
نام آهنگ تفنگ است که کار تنظیم آهنگ را شادروان مجتبی میرزاده در سال ١٣٥٦ انجام داده است.

مختصری از زندگی زنده‌یاد رضا سقایی:

رضا سقایی در ٢٠ فروردین سال ١٣١٨ در محله‌ی قدیمی پشت بازار شهرستان خرم‌آباد متولد شد. در دهه ی ٤٠ با ترانه‌های فولکلور، موسیقی لری را با شکوهی بی‌نظیر به عرصه‌ی ملی کشاند.
وی در طول زندگی هنری‌اش با هنرمندانی همچون «علی اکبر شکارچی»، «مجتبی میرزاده» و «فرج علیپور» همکاری داشته و قطعات ماندگاری از وی برجای مانده است؛ او نخستین بار «تصنیف آن نگاه مست تو» را به زبان لری اجرا کرد.
توانایی حنجره استاد رضا سقایی در سال ٥٦ با همراهی شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه‌ی ترانه‌های «دالکه»، «تفنگ»، «زندگی»، «قدم خیر»، «دایه دایه»، «موتورچی» به اوج رسید و موسیقی لری در پهنه ایران معرفی و مشهور شد.
در سال ١٣٨٦، ترانه "دایه دایه" با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار ۱۰۰ سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.

سقایی بعد از سال ١٣٤٤ بسیار معروف شد و به خواننده‌ای شناخته شده تبدیل گشت و تا ١٣٥٧ آواز میخواند، او در مراسم بازدید فرح پهلوی از لرستان نیز خواننده‌ی مراسم بود.اما بعد از انقلاب تقریبا خواندن را کنار گذاشت. در اواخر جنگ ایران و عراق در بمباران شهر ازنا مجروح شد و تارهای صوتی‌اش آسیب دید.
متاسفانه رضا سقایی در سال ١٣٥٧ به علت عمل لوزه، حنجره‌ی طلایی‌اش را به خاطره‌ها سپرد، اگر چه حضور نمادین و گاه‌به‌گاه او در مجامع هنری شوری وصف‌ناپذیر را در میان علاقمندان بی‌شمارش پدید می آورد. متاسفانه سقایی از ابتدای سال ١٣٨٧ به علت کسالت شدید بستری شد و عمدتا خواهرش از وی نگهداری می‌کرد چون در تمام عمرش ازدواج نکرد و مجرد زیست. تا اینکه به دنبال سکته‌ی مغزی در ١٩ اسفند سال ١٣٨٨، در نهایت در تاریخ ٢٧ تیرماه ١٣٨٩ دار فانی را وداع گفت.



[ 0 نظرات] [ادامه مطلب ...]

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

مهناز افضلی بازیگر و کارگردان کرد سینمای ایران

مهناز افضلی در سال ١٣٤٢ در قصر شيرين متولد شد. همسر وی «حسن پورشيرازی»، بازيگر ميباشد. دوره‌ی دو ساله‌ی بازيگری را در يكی از آموزشگاه‌های بازيگری تهران گذراند. بازی در نمايشهای آماتوری را از سال ١٣٥٧ تجربه كرد. همچنين بازی در سينما را از سال ١٣٦٥ با فيلم «گزارش يك قتل» كاری از «محمدعلی سجادی» آغاز كرد.

وی فعالیت در حوزه سینمای مستند را از سال ١٣٧٩ با کارگردانی مستند بدون شاهد آغاز کرد.
افضلی علاوه بر مستندسازی، گویندگی برنامه رادیویی ٢١ قسمتی «سینما و موسیقی» را برعهده داشته و نریشن مستندهای غرقاب، تاراز و ایران در اعلان نیز با صدای اوست.

نقش‌آفرینی در فیلمهای:

۱- سفر به هيدالو (۱۳۸۴)
۲- بازی (۱۳۸۳)
۳- عشق شيشه‌ای (۱۳۷۸)
۴- آن سوی آينه (۱۳۷۶)
۵- توفان شن (۱۳۷۵)
۶- آخرين بندر (۱۳۷۳)
۷- اشك و لبخند (۱۳۷۳)
۸- زمين آسمانی (۱۳۷۳)
۹- سوء‌ظن (۱۳۷۱)
۱۰- عبور از غبار (۱۳۶۸)
۱۱- پرستار شب (۱۳۶۶)
۱۲- گزارش يك قتل (۱۳۶۵)
١٣- محاکمه (مجموعه تلویزیونی - حسن هدایت - ١٣٧٨)
١٤- جاده های سبز شمالی (مجموعه تلویزیونی، ١٣٨٠)

در نقش کارگردان:

بدون شاهد
(١٣٧٩)
زنانه (١٣٨١) حضور در بیش از ٣٥ جشنواره بین‌المللی و برنده دلفین زرین بهترین فیلم پنجمین جشنواره مستند کیش
کارت قرمز (١٣٨٥) حضور در بیش از ١٥ جشنواره بین‌المللی

[ 0 نظرات] [ادامه مطلب ...]

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

شهرام ناظری - گل و خاک (گۆڵ و خاک)

گورانی کوردی فره دڵنشینی له ئۆستاد شه‌هرام نازری وه شیوه‌ی کلیپ ئه‌ڕادان ئاماده کردمه وه‌ناو "گۆڵ و خاک". ئۆمیده‌وارم ك وه‌دڵدان بوود.


"گۆڵ و خاک"
یاره‌ب گریانه دیده‌م وینه‌ی ئه‌ور
دیده‌م وینه‌ی ئه‌ور ئازیز، وه‌هار گریانه
جه‌رگم که‌واوه‌و دیده‌م، سۆرخه‌و بریانه
له سه‌رتا وه‌پا سیا به‌رگمه
بی‌دووست قرچه‌قرچ ئازیز، ریشه‌ی جه‌رگمه
بی‌دووست قرچه‌قرچ دیده‌م، ریشه‌ی جه‌رگمه
نه‌مه‌نده‌م تاقه‌ت دیده‌گه‌م، تابۆ ته‌وانم ئازیزم
عشق تۆ سزان چاوه‌گه‌م، مه‌غز سۆقانم دیده‌گه‌م
یار هاوار یار هاوار یار هاوار دیده‌گه‌م
نویر چاومی ئازیزم
دڵ و دینمی گۆڵ وه‌هار
له قه‌ڵه‌نده‌ران دیده‌م، له‌ قه‌ڵه‌نده‌ران ئازیز
بیاوان گه‌ردم ئازیزم، که‌س خه‌وه‌ر نه‌یری چاوم
که‌س خه‌وه‌ر نه‌یری دیده‌م
وه سووزه‌و گه‌ردم نازه‌نین
یار هاوار یار هاوار یار هاوار دیده‌گه‌م
نویر چاومی ئازیزم
دڵ و دینمی گۆڵ وه‌هار
‌یاره‌ب گریانه، دیده‌م وینه‌ی ئه‌ور
‌یاره‌ب گریانه دیده‌م وینه‌ی ئه‌ور
دیده‌م وینه‌ی ئه‌ور ئازیز، وه‌هار گریانه
جه‌رگم که‌واوه‌و دیده‌م، سۆرخه‌و بریانه
له سه‌رتا وه‌پا سیا به‌رگمه
له سه‌رتا وه‌پا سیا به‌رگمه
بی‌دووست قرچه‌قرچ ئازیز، ریشه‌ی جه‌رگمه
بی‌دووست قرچه‌قرچ دیده‌م، ریشه‌ی جه‌رگمه
ه‌مه‌نده‌م تاقه‌ت دیده‌گه‌م، تابۆ ته‌وانم ئازیزم
عشق تۆ سزان چاوه‌گه‌م، مه‌غز سۆقانم دیده‌گه‌م
ار هاوار یار هاوار یار هاوار دیده‌گه‌م
نویر چاومی ئازیزم
دڵ و دینمی گۆڵ وه‌هار




هاوشاریه‌یل ئازیز؛ ئه‌ڕای په‌یوه‌ندی فره‌تر وه‌گه‌رد ئیمه، توه‌نین له سه‌فحه‌ی کرماشان له فه‌یسبووک به‌شدار بوین. ئیه ئادرس سه‌فحه‌گه‌س:
لطفاً در صفحه‌ی کرماشان در فیسبوک عضو شوید.

برای پیوندی بیشتر با ما در صفحه‌ی کرماشان در فیسبوک عضو شوید و دوستان خودرا نیز به صفحه دعوت کنید.
برای عضو شدن در صفحه کافیست که به آدرس زیر رفته و بر روی گزینه‌ی پسندیدم یا (لایک Like) کلیک کنید.

[ 0 نظرات] [ادامه مطلب ...]

۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

قدیمی ترین سکونتگاه بشری خاورمیانه در منطقه‌ی دینور استان کرمانشاه

شاید برایتان عجیب باشد اما حقیقت دارد که قدیمی ترین سکونتگاه بشری خاورمیانه، در ایران و استان کرمانشاه قرار دارد! تپه تاریخی و باستانی شیخی‌آباد در منطقه دینور شهرستان صحنه اولین زیستگاه بشر در دوره نوسنگی است که در خاورمیانه شناخته شده است.
تاریخچه این منطقه وقتی روشن شد... که یکی دو سال قبل، سازمان میراث فرهنگی با همكاری باستان‌شناسانی از انگلستان به سرپرستی پروفسور راجرس متیوس كاوش‌هایی را در این منطقه انجام داد و نمونه‌هایی از دیوارهای چینه‌ای، اشیای گلی و زغال ‌کشف کرد و استخوان‌های زینت داده شده را برای آزمایش كربن چهارده به دانشگاه آكسفورد ارسال كرد.
پس از آزمایش هایی که انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند كه تپه تاریخی دینور كرمانشاه نخستین زیستگاه بشر در خاور‌میانه است و گسترش تمدن خاورمیانه از این نقطه آغاز شده. در كاوش این تپه عمر آن ١١ هزار و ٨٠٠ سال مشخص شد كه قدیمی تر از مجموعه گنج دره هرسین ١٠ هزار ساله است.

باستان شناسان در این تپه فضای معماری یك خانه مسكونی و بافت آن، فضای معماری معبدی مقدس كه با چهار شاخ بز كوهی و قوچ تزیین شده، مجسمه گلی مربوط به یك الهه ونوس، استخوان‌های تزئین شده و ابزار استخوانی و سنگی را پیدا کردند که هریك از آنها گواهی بر قدمت و تمدن كهن منطقه است.
آنها در کاوش های خود یک الهه منحصر به فرد را کشف کردند که نمونه آن در تپه سراب کرمانشاه وجود دارد. این الهه در مقایسه با الهه تپه سراب، کوچکتر و از نظر باستان شناسان انگلیسی نمونه علمی منحصر به فردی است.
در زمان كاوش‌های این تپه مسئله گیاه باستان‌شناسی و استخوان‌شناسی نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و ٥٥ نوع دانه گیاهی از جمله جو وحشی و عدس و استخوان حیوانات وحشی مانند قوچ، بز كوهی و نوعی ماهی به دست آمد.

دوران نوسنگی در غرب ایران یکی از دوره‌هایی است که باستان‌شناسان معتقدند درباره‌ی آن خلاء مطالعاتی وجود دارد. به خصوص که وجود این تپه‌ی باستانی، ثابت می‌کند که هنوز رازهای زیادی از دوره‌های اولیه‌ی سکونت بشر برای کشف شدن در این منطقه وجود دارد!
قدیمیهترین سکونتگاه بشری خاورمیانه:
بد نیست بدانید که یكی از مهم‌ترین رخ‌دادهای تحول بشر، گذار انسان از دوره‌ی غارنشینی به روستا‌نشینی بوده كه همراه با كشاورزی، دامداری و ‌اهلی كردن حیوانات بوده است. در واقع، استقرار انسان در روستا، زمینه را برای انقلاب دوم، یعنی شهرنشینی آماده كرد.

پژوهش‌هایی كه در دهه‌ ١٩٧٠ میلادی در ایران انجام شدند، بیش‌تر درباره‌ كاوش‌هایی در زاگرس مركزی بودند كه توسط هیأت‌های خارجی انجام می‌شدند و بیش‌تر اطلاعات آن‌ها نیز چاپ نشدند. به این ترتیب، نقش ایران در این تحول مشخص نبود. اما با انجام لایه‌نگاری و تاریخ‌گذاری در تپه‌ شیخی‌آباد روستای کرتویج كه شش تا هفت متر آثار از دوره‌ی نوسنگی دارد، مشخص شد كه رشد ایران در این تحول تحت تأثیر بین‌النهرین نبوده است.

گنج دره
، سکونتگاه 10,000 ساله‌‌ی بشر در کرمانشاه
[ 0 نظرات] [ادامه مطلب ...]
 

Copyright © 2009 http://kermashan60.blogspot.com