۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

ساز و دهل و رقص کردی

رقص کردی از رقصهای خیلی قدیمی ایرانه. شکل خیلی سنتی آن که شخصاً بیشتر می پسندم همراه با دو ساز معروف “دۆزه‌له” یا همان فلوت و “ده‌وڵ” یا همان دهل انجام میشه که این دو ساز در بین مردم کردستان به “سازده‌ول” یا ساز و دهل معروف هستند.

برای رقص، افراد دست هم را میگیرن و بصورت یک نیمدایره به دور سازها حلقه میزنن. گفته میشه که این شکل حلقه‌ای رقصیدن مربوط به آیینهای دینی زمان زرتشتیان است. گروهی دیگه اون را به رقص صوفیان نسبت میدن و در واقع شکل مدور آن گردش به دور یک هدف واحد را تداعی میکنه. به هر حال به دلیل گروهی بودن زیبایی خاصی داره. حلقه نیمه بسته گذاشته میشه که افراد جدید بتونن به رقص بپیوندن. در بعضی مدلهای رقص مثل رقص کردهای شمال عراق یا جنوب ترکیه، این رقص به صورت خطیه و انحنایی در صف وجود نداره. در رقصهای کلاسیک معمولاً زنها و مردها یک در میان دست هم را میگیرن و میرقصن. فردی که در سر صفه معمولاً دستمالی به دست دارده و با ریتم موزیک اونو حرکت میده. به این دستمال “چوپی” گفته میشه و به فرد نگهدارنده “سرچوپی” که معمولاً کارش خیلی درسته! کلی آواز در وصف همین سرچوپی ساخته شده.

حرکت پاها در رقص کردی نقش اصلی رو داره و اکثر مردم کردستان چند مدل ساده و سنتی رو همیشه حفظ هستند و در عروسی ها و جشنهاشون میتونن به صورت گروهی و کاملاً هماهنگ با هم برقصند که از این جهت عروسی‌های کردستان معمولاً با زیبایی خاصی همراه هست.

ویدئوی پایین رقص یک گروه رقص در شهر سنندج رو نشون میده. دورادور شهر سنندج با کوه احاطه شده و این گروه روی یکی از این ارتفاعات که مشرف به شهره دارن یک رقص عالی رو اجرا میکنن.


منبع: http://hazaar.wordpress.com


لطفا در صفحه‌ی کرماشان در فیسبوک عضو شوید
www.facebook.com/kermashan1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ارســـال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

 

Copyright © 2009 http://kermashan60.blogspot.com