۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

عوارض استفاده نادرست از "كيبورد" و "ماوس"+عکس

استفاده نادرست از "کیبورد" و "ماوس" کامپیوتر، موجب بروز عارضه‌ای موسوم به "سندرم تونل کارپال" می‌شود.
این عارضه بسیار آزار دهنده و دردناک بوده و درمان و جراحی دشواری دارد.
در زیر چند عکس از عمل جراحی این عارضه و همینطور تکنیک‌های صحیح استفاده از این دو ابزار و نیز چند نرمش ساده‌ی دست آمده، امید که در نشر این اطلاعات اهتمام بورزید. من از نزدیک درگیری و مبارزه‌ی سخت یکی از عزیزانم با این عارضه، و نیز آثار بد شکل انجام این جراحی را روی دست یکی از همکارانم دیده‌ام.

تونل کارپال چيست؟
تونل کارپال، لوله اي در مچ است که عصب مياني در آن قرار دارد . اين عصب به انگشت شست و قسمتي از کف دست که منتهي به اين انگشت مي‌شود، انگشت اشاره، انگشت مياني و نيمي‌از انگشت سوم حس مي‌دهد. وقتي مچ دست در حالت بدي قرار بگيرد، فضاي کافي براي عصب مديان وجود ندارد و به اين عصب فشار وارد مي‌شود. همچنين وقتي اين لوله ملتهب شود و آسيب ببيند، به عصب هم صدمه وارد مي‌آيد که باعث سوزش و خارش، کرخ و بي‌حس شدن، ضعف يا درد در انگشت‌ها مي‌شود.
علايم:
علايم شامل ضعف يا بي حسي در يک يا هر دو دست، مور مور شدن، سوزش و خواب رفتن انگشتان يک يا هر دو دست، درد شديد دست به خصوص در ناحيه مچ دست، پخش شدن درد تا ناحيه آرنج، اختلال در حرکت انگشتان، کاهش قدرت حمل وسايل و اشيا مانند کيف دستي و در موارد شديد، تحليل رفتن و ضعف در بافت ماهيچه‌اي اطراف شست مي‌باشد.
چه کساني مبتلا مي‌شوند؟
بيشتر افراد در 30 تا 60 سالگي دچار اين عارضه مي‌شوند. همچنين شيوع اين بيماري در زنان بيشتر از مردان است، به طوري که زنان پنج برابر بيشتر از مردان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. اين حالت ممکن است به دليل تغييرات هورموني و به هم خوردن تعادل مايعات بدن اتفاق بيفتد.برخي شرايط مانند بارداري و برخي بيماري‌ها مانند پرکاري تيروئيد، فشار خون بالا، پوکي استخوان، چاقي و ديابت هم با ابتلا به نشانگان تونل کارپال ارتباط دارند.
درمان:
خوشبختانه اين بيماري دردناک قابل درمان است. روش‌هاي مختلفي براي درمان اين بيماري وجود دارد. اولين اقدام درماني، ممکن است بستن شبانه انگشت‌ها با آتل يا نوارهاي مخصوص به مدت چند هفته هنگام خواب باشد اگر نتيجه موفقيت آميز نباشد، در طول روز هم بستن اين نوارها و آتل توصيه مي‌شود. در مرحله بعد، ممکن است درمان‌هاي دارويي آغاز شود. علايم معمولا با درمان‌هاي دارويي بهبود پيدا مي‌کند، اما نهايتا 50 درصد موارد نياز به جراحي دارد. جراحي تا 85 درصد موفقيت آميز است، اما بهبود کامل چند ماه طول مي‌کشد.
توصيه به خانم‌های خانه‌دار:
1 هنگام انجام کارهاي خانه مانند گردگيري، شستن ظرف و جارو کردن ممکن است دست در حالات بد و نامناسبي قرار گيرد و اين حالات، باعث ايجاد آسيب‌هاي اسکلتي عضلاني شود. به همين دليل توصيه مي‌شود هنگام انجام کارهاي خانه به وضعيت و نحوه قرار گرفتن مچ دستتان توجه کنيد.
2 از انجام حرکات تکراري و کارهايي که نياز به فشار و نيروي زياد دارند، تا حد امکان خودداري کنيد.
3 از وسايل و تجهيزاتي که براي کاهش آسيب‌ها و جراحات مچ دست طراحي شده‌اند، استفاده کنيد.
4 براي راحت‌تر کردن کار و نياز کمتر به نيروي زياد سعي کنيد کارها را به روش آسان‌تري انجام دهيد؛ مثلا براي شستن ظروف از ماشين ظرفشويي استفاده کنيد. در صورت شست‌وشوي ظروف با دست هم بهتر است ظرف‌ها را چند دقيقه در آب گرم و مايع ظرف شويي قرار دهيد تا هنگام شست‌وشو نياز به فشار اضافه نباشد و راحت‌تر تميز شود.
5 دستتان را در معرض ارتعاش قرار ندهيد. برخي وسايل برقي مانند آبميوه گيري و چرخ گوشت ممکن است هنگام کار ارتعاش ايجاد کنند. دستتان را روي بدنه آنها قرار ندهيد.
6 به مدت طولاني و دريک حالت کار نکنيد. هنگام کار استراحت‌هاي متوالي انجام دهيد.
7 هر وقت در دستانتان احساس درد و بي حسي کرديد، دست از کار بکشيد.
8 در صورت احساس هرگونه ناراحتي و وجود علايم سريعاً به پزشک مراجعه کنيد تا نسبت به تشخيص و درمان به موقع اقدام کند.

روشهای صحیح کار با کامپیوتر
(سبز درست و قرمز نادرست)
تمرينات بهبود و پيشگيری از سندرم تونل كارپال
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ارســـال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

 

Copyright © 2009 http://kermashan60.blogspot.com